DODEJTE JÍDLU CHUŤ

11. února 2016 v 14:00 |  Jídlo
Máte pocit, ž vašemu jídlu něco chybí? Pak buďte při výběru ochucovadel opatrní, mohou obsahovat příliš mnoho soli a přebít přirozenou chuť jídla.

1) SÓJOVÁ OMÁČKA
(v 10 g - 54 kJ/13 kcal)

Vyrábí se frementací ze sójových bobů, vody a soli. Je zdrojem vitaminu B12. Pozor, průmyslově vyráběné sójové omáčky mohou obsahovat chemické látky a barviva.

2) MAGGI
(v 10 g - 59kJ/14 kcal)

Je koření z hydrolyzované rostlinné bílkoviny, vody a soli. Obsahuje ale i cukr a řadu přídavných látek. Používá se k dochucení polévek. omáček, zeleniny i salátů.

3) TABASCO
(v 10 g - 209 kJ/50 kcal)

Je vyrobeno z extra pálivých papriček, které zrají v bílých dubových sudech po dobu tří let. Následně se smíchají s octem a vodou. Přidává se například k masu, do omáček, salátů.

4)SLADKÁ CHILLI OMÁČKA
(v 10 g - 91 kJ/22 kcal)


Kromě chilli papriček obsahuje cukr, vou, česnek, sůl a regulátor kyselosti. Můžete v ní najít i škrob nebo zahušťovadlo. Přidává se k masu na grilu nebo k přílohám.

5) OCET
(v 10 g - 17 kJ/7 kcal)

Označuje se jako potravinářská přísada a konzervační činidlo. Obsahuje kyselinu octovou. Podle přidaných přísad známe i vinný, jablečný, balzamikový, rýžový a sladový ocet.

7) BUJON
(v 10 g - 120 kJ/29 kcal)

Je vlastně dehydratovaný vývar. Při jeho výběru sledujte hlavně obsah soli a zvýrazňovače chutí, například glutamát. Vyhnout se mu můžete při koupi bujonu v biokvalitě.

8) KREMŽSKÁ HOŘČICE
(v 10 g - 46 kJ/11 kcal)

Vyrábí se z vody, hořčičného semínka, cukru, octa, jedlé soli a koření. Neměla by obsahovat konzervační látky. Používá se hlavně k uzeninám, masu, ale i do omáček.

9) PLNOTUČNÁ HOŘČICE
(V 10 g - 37 kJ/9 kcal)

Má obdobné složení jako hořčice krémžská. Svou krásně žlutou barvu má pomoci barviv - žluti hořčičné, E102, 110 a 124. Dále obsahuje antioxiant disiřičitan draselný.

10) KŘEN
( v 10 g - 80 kJ/19 kcal)

Můžete koupit čistě jednosložkový nebo s nastrouhaným jablkem či obohacený šlehačkou. Jeho příprava doma není vůbec složitá. Podává se nejčastěji k masu a uzeninám.

11) MAJONÉZA
(v 10 g - 192 kJ/46 kcal)

Vyrábí se z rostlinného oleje a vaječných žloutků, šťávy zcitronu nebo octa, soli a pepře. Prodává se v light verzi, v kombinaci s jogurtem, slouží také k přípravě tatarské omáčky.

12) KEČUP
(v 10 g - 46 kJ/11 kcal)

Je druh husté zeleninové omáčky. Vyrábí se z rajčat, rajčatového protlaku, může obsahovat sůl, cukr, koření i celer. Proto raději sledujte pečlivě informace uvedené na obalu.

13) WASABI
(v 10 g - 119 kJ/28 kcal)

Tato zelená pasta se vyrábí z křenu, sorbitu, soli, vody, přírodních barviv, cukru, emulgátoru a okyselovače. Slouží v kombinaci se sójovou omáčkou jako jedna z přísad při výbobě suši.

Tip šéfkuchaře Filipa Sajlera (www.petfectcatering.cz), kterého znáte z pořadu ČT Kluci v akci:
,,Ideální k dochucení jsou různé druhy soli, jako jsou například mořská, alpská, havajská, maldonská a další. Čerstvě mleý pepř, bylinky a tradiční koření. Dochucovadla, polévkové koření a kořenicí směsi často pouze přebýjejí chuť surovin, a proto nemají v kuchyni své opodstatnění."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama